Lägg till ett nytt företag

När du registrerar ett nytt företag i Visma Nmbrs är det mycket viktigt att detta görs grundligt.  Följ steg-för-steg-instruktionerna nedan för att vara säker på att du använder rätt metod för implementering. Möjliga fallgropar som du bör vara särskilt uppmärksam på diskuteras också här.

I denna steg-för-steg-plan går vi igenom ​​företagsinställningarna, det vill säga endast inställningarna på företagsnivå. Du kan skapa ett nytt företag på ett av två sätt:

Att lägga till ett nytt företag manuellt 

I detta exempel antar vi att ett företag läggs till manuellt. Stegen som beskrivs nedan måste alltid följas när du skapar ett nytt företag.

For accountants:

  • I revisor-miljön (Nmbrs Accountant), behöver du först skapa en koncern; läs denna artikel för mer information.
  • Revisorer har även möjlighet att välja ett 'default-företag'. Läs denna artikel för mer information.

För att registrera ett nytt företag manuellt, klickar du på plustecknet bredvid "Företag":

Screenshot_2022-06-13_at_12.31.50.png

Fyll sedan i företagsnamnet och periodtyp. Periodtypen är löneperioden; i de flesta fall sker detta månadsvis.

OBS: Om du av misstag råkar skapa ett nytt företag med felaktig periodtyp går det inte att ändra på detta.

Företagets startperiod  / Påbörja faktureringsperiod 

Vanligtvis ställs starten för ett nytt företag in från och med den första perioden på det innevarande året. Om företaget startar i en efterföljande period kan du ändra detta genom att navigera till 'Företagsinställningar' och fliken “Generell”. Justera detta först, innan du ändrar eller anger annan information! Du kan hitta översikten via "Företagsinställningar" på företagsnivå → Generell→ Företagsinställningar.

Börja med att ändra  'Startperioden' och 'Faktureringsperioden'. När du har sparat dessa uppgifter, kommer Visma Nmbrs automatiskt att justera 'Nuvarande period'. Detta kan inte göras manuellt!
När du har gjort en körning är det inte längre möjligt att ändra faktureringsperiodens startdatum.
Obs: I vissa fall kan du, efter att du har sparat ovannämnda uppgifter, behöva klicka på “ändra” och sedan spara igen för att kunna ändra startperioden.

Startperioden är den period då de första arbetsgivaravgifterna ska betalas till skattemyndigheten.

Du kan även välja ett antal alternativ här, som t.ex "Tillåt deltidsprocent över 100%."

Screenshot_2022-06-13_at_14.14.44.png

Generell

Via fliken "Generell" kan du ange företagsinformation: företagets kontaktinformation, företagsadressen (visas på lönespecifikationen ) och bankkonto-uppgifter(vid bruk av SEPA betalningsfil, sker betalningarna genom detta konto). Du hittar modulen "Företagsinformation" på företagsnivån i fliken 'Generall' under "Företagsinställningar".

Screenshot_2022-06-13_at_15.41.43.png

 

Bankuppgifter

Screenshot_2022-06-13_at_15.42.11.png

Löneinställningar

I fliken "Löneinställningar" inför du all information. Fyll i alla obligatoriska fält då denna information kommer att krävas av skattemyndigheten. Om ett eller flera av dessa fält inte är ifyllda genereras ett felmeddelande när du försöker att skapa en arbetsgivardeklaration och den kommer inte att kunna skickas till skattemyndigheten.

Kollektivavtal och Skatteinställningar

Screenshot_2022-06-13_at_16.51.15.png

Organisationsnummer

Screenshot_2022-06-13_at_16.41.15.png

 

Kontoplan och Inställningar för lönedokument

Screenshot_2022-06-13_at_16.48.39.png

 

Heltidsschema

Screenshot_2022-06-13_at_17.18.19.png

På systemnivån kan du välja, skapa eller ändra företagets schemamodeller. Ange företagets heltidsschema som vanligtvis gäller en 40-timmars arbetsvecka. Om en annan heltidsvecka gäller kan detta ändras här.

Kommentarer

Knowledge base