Den här artikeln förklarar hur mutationsformerna kan ställas in. Så att anställda (med anställd login) kan skicka in mutationsformulär.
Skapa mutationsformmodellen på Masternivå
För att använda anställdas mutationsformulär måste först en 'Mutationsformmodell' skapas på masternivå. Modellen kan skapas under Inställningar -> Globala inställningar -> Inställningar för mutationsformulär. Bilden nedan visar var du hittar dessa inställningar:
Efter det kommer du att se en standardmodell med namnet 'Mutation forms model (Default)'. I denna modell är allt uppställt och inställningarna kan justeras som du vill (se nästa avsnitt för mer information). Det är också möjligt att skapa en helt ny modell. För att göra detta, klicka på "Ny modell" (se bilden nedan):
Här behöver du bara välja ett namn på modellen. Klicka sedan på "Spara". När den här nya modellen har skapats, under fliken 'Modellunderhåll', kan du justera bedömningskedjan och lägga till eller ta bort mutationsformer.
Mutationsform modell underhåll
När du väljer 'Modellunderhåll' kan du välja den modell du vill justera:
Anställda mutationsformer (bedömningskedja)
I den övre delen av modellen kan du ställa in bedömningskedjan för mutationsformulären för anställda. Varje mutationsförsök som lämnas in av en anställd kommer att synas i bedömningskedjan. Bilden nedan visar ett exempel på en bedömningskedja för mutationsformuläret för anställda, som är uppdelat i fyra olika steg:
Detta exempel visar följande:
Steg 1: Anställd begär en ändring med hjälp av ett mutationsformulär.
Steg 2: Chefen får formuläret. I det här fallet är det avdelningschefen. Om den anställda inte har någon avdelningschef kommer blanketten att tas emot av den anställdas chef. Om den anställda inte har en direkt chef, hamnar formuläret i inkorgen "Otilldelade förfrågningar".
Steg 3 - När chefen har godkänt formuläret tilldelas det en specifik användare (med företagsinloggning), som kan ge slutgiltigt godkännande så att ändringarna kan implementeras i systemet. Den specifika användaren kan ställas in på företagsnivå. Om ingen specifik användare är inställd på företagsnivå går formuläret till den företagsinloggning som är aktiv på företaget.
Det är möjligt att ta bort användare från denna kedja. För att göra detta, klicka på relevant block och ta bort bocken. Självklart måste en användare (chef eller klient) alltid vara aktiv för att kunna godkänna medarbetarens mutationsformulär. Därefter hoppas detta steg i bedömningskedjan över. Bilden nedan visar vilken bock som måste tas bort:
Det är också möjligt att byta användare i kedjan. Du kanske till exempel vill ha medarbetarens chef överst, följt av avdelningschefen (som visas på bilden nedan). För att göra detta, klicka på den användare du vill flytta och dra dem uppåt eller nedåt:
Anställda mutationsformer (formulär)
Förutom bedömningskedjan kan du även välja blanketter här. För att göra detta, välj "Välj ny anställd blankett":
Därefter kan du lägga till eller ta bort formulär från modellen genom att bocka eller avmarkera dem:
Lägga till en utvärderingskedja i mutationsformulär för anställda
I modellerna för medarbetarformulären erbjuder vi möjligheten att skapa flera bedömningskedjor. Detta gör att du kan låta vissa medarbetarformulär flöda genom en specifik bedömningskedja.
1. Välj den mutationsformmodell du vill använda.
2. Lägg till en ny bedömningskedja.
3. Justera kedjan som du vill genom att klicka på blocket.
4. Välj de anställdformulär du vill använda med denna bedömningskedja.
Vänligen notera!
Det går inte att välja samma medarbetarformulär för flera bedömningskedjor. Om ett specifikt formulär tilldelas en kedja och sedan väljs för en annan kedja, kommer formuläret att flyttas från kedjan där det först ingick till den kedja där det senast valdes.
Observera!(2)
För mutationsformulären 'Kontakt' och 'Kontrakt' kan chefen ställas in som det slutliga godkännandet. Kort sagt, om bedömningskedjan är korrekt uppsatt (avaktivera företagsgodkännande) kan chefen godkänna och implementera dessa formulär.
Konfigurera mutationsformmodellen på företagsnivå
Du kan välja en mutationsformmodell på företagsnivå. Genom att göra det anger du att inställningarna i denna modell gäller för detta företag. Det kan du göra på företagsnivå under Inställningar -> HR-inställningar -> Inställningar för mutationsformulär. Välj sedan "Redigera", där du kan välja den modell du vill använda. Detta illustreras i bilden nedan:
Du kan också ställa in specifika användare på företagsnivå. För att göra detta, klicka på relevant block och välj användaren från rullgardinsmenyn:
Konfigurera lönemodellen för deklarationsformuläret
Om du har angett i mutationsformulären för anställda eller företag att 'Deklarationsblanketten' finns tillgänglig kan du välja en lönemodell på företagsnivå där lönekoderna finns listade. Arbetstagaren eller arbetsgivaren kan sedan välja bland dessa i deklarationsblanketten. Bilden nedan visar hur standarddeklarationsmodellen används.
Om du vill skapa din egen lönemodell för mutationsformerna, läs artikeln nedan om att skapa lönemodeller:
Kommentarer