Den här artikeln beskriver tre tester som hjälper till att avgöra om de upplevda problemen med långsamma laddningstider har att göra med själva Visma Nmbrs eller om orsaken kan hittas någon annanstans. Den visar dig också hur du läser resultaten och vad motsvarande nästa steg är.
- Hastighetstestet mäter hastigheten på din internetuppkoppling
- Laddningstestet kontrollerar om laddningstiden för Visma Nmbrs avviker från standardladdningstiderna för Visma Nmbrs.
- Den interna prestandakollen visar värdena för CPU:n och din dators minnesanvändning.
Vänligen observera:
- Kontrollera först Systemkraven för Visma Nmbrs.
- Kör endast dessa tester om du verkligen har problem med prestandan.
- Om du arbetar i en Citrix-, Multrix- eller Terminal Services-miljö kanske du inte är behörig att utföra alla tester. Be i så fall din systemadministratör att göra detta åt dig.
1. Hastighetstester
Om du har uppfattningen att Visma Nmbrs går långsammare än vanligt kan du köra hastighetstestet. Detta test används för att avgöra om detta orsakas av en långsam internetanslutning.
Gå till hastighetstestet och klicka på 'Starta Test':
Hastighetstest resultat
Kontrollera "nedladdningshastigheten". Bilden nedan visar en nedladdningshastighet på 66,80 Mbps:
Om nedladdningshastigheten är mindre än 20,00 Mbps och/eller pingen är större än 30ms, kan din internetanslutning vara för långsam för att Visma Nmbrs ska fungera korrekt. Detta förklarar varför du känner att Visma Nmbrs går så långsamt.
Tyvärr kan vi inte hjälpa dig vidare med det här problemet. Vi råder dig dock att kontakta den som ansvarar för din internetuppkoppling, till exempel din IT-avdelning. En möjlig lösning kan hittas baserat på resultaten av hastighetstestet.
Om nedladdningshastigheten är högre än 20.00 Mbps och/eller pingen är mindre än 30 ms kan vi dra slutsatsen att internethastigheten är tillräckligt hög och därför kan detta inte vara orsaken till den upplevda dåliga prestandan med Visma Nmbrs. Ta i så fall en skärmdump av hastighetstestet och fortsätt till laddningstestet.
2. Laddningstestet
Laddningstestet kan hjälpa till att avgöra om laddningstiden för Visma Nmbrs faktiskt är lägre än standarden för Visma Nmbrs. Gå till miljön/dashlet där du upplever en långsam laddningstid.
För Windows (använd Google Chrome för laddningstestet)
Steg 1: Tryck på F12-tangenten på ditt tangentbord. Klicka i den resulterande panelen på fliken "Nätverk" (1).
Steg 2: Tryck på F5 och så snart sidan har laddats klart kontrollerar du omedelbart (!) laddningstiden bredvid 'Slutför'(2):
För Mac
Steg 1: Klicka med höger musknapp och välj sedan "Inspektera":
Steg 2: Klicka i den resulterande panelen på fliken 'Nätverk' och tryck sedan på '⌘ R' för att ladda om sidan:
Steg 3: Kontrollera laddningstiden bredvid "Slutför":
Laddningstest resultat
Om den uppmätta laddningstiden är mindre än 15 sekunder kan vi dra slutsatsen att laddningstiden inte överstiger den vanliga laddningstiden för Visma Nmbrs.
Om den uppmätta laddningstiden är större än 15 sekunder kan vi dra slutsatsen att laddningstiden troligen överstiger den vanliga laddningstiden för Visma Nmbrs. Ta i så fall en skärmdump av hela sidan, inklusive "Finish"-tiden, och fortsätt till den interna prestandakontrollen.
3. Intern prestandakoll
Den interna prestandakontrollen ger insikt i din dators prestanda.
För Windows
Använd tangentkombinationen Ctrl+Alt+Delete för att öppna "Task Manager".
Kontrollera sedan procenten "CPU" och "Minne":
För Mac:
Steg 1: Gå till "Applikationer" och bläddra igenom listan över applikationer. Dubbelklicka på filen 'Utilities' och sedan på 'Activity Monitor' för att starta programmet:
Steg 2: Kontrollera procenten "CPU" och "Minne". För både CPU- och minnesprocenten, lägg ihop procenten 'System' och 'Användare'. CPU-procenten i exemplet nedan (40,45 + 23,70) är 64,15:
Resultat av intern prestandakontroll
Om CPU- och/eller minnesprocenten ligger mellan 80 och 100 kan vi dra slutsatsen att din dator är så överbelastad att det har en negativ effekt på dess prestanda.
Det finns många sätt att hantera denna fråga. Eftersom detta inte är ett Visma Nmbrs-relaterat problem kan du kontakta din egen IT-avdelning för att få detta löst. Du kan också hitta tips här (Windows) eller här (Mac)
Om andelen av både CPU och minne är lägre än 80 kan vi dra slutsatsen att din dator inte är överbelastad och att detta inte kan vara orsaken till den upplevda långsamma prestandan. Ta i så fall en skärmdump av procentsatserna och skicka in en förfrågan till supportavdelningen tillsammans med de skärmbilder du har gjort tidigare.
Kommentarer