Du kan använda snabbinmatningsdashleten för att ändra rörliga lönekomponenter och timmar. Detta alternativ liknar import av rörliga lönedelar via vårt importblad. Skillnaden är att med den snabba inmatningen kan du spara tid. Du har också möjlighet att skapa flera typer av snabb inmatning (mallar). Detta är till exempel användbart när du vill dela upp mellan jourpersonal och tillsvidareanställda för att lägga in dina ändringar. Snabbinmatningsmallar kan endast skapas på företagsnivå.
Videon nedan visar hur du arbetar med den snabba inmatningen. I resten av artikeln förklaras även stegen:
Snabb inmatning dashlet
Nedan kan du se 4 rörliga bilder som kort visar hur man använder filtren. Öppna denna GIF i en ny webbläsarflik (högerklicka----> Öppna bild på en ny flik) för att se det här klippet i större storlek:

- På företagsnivå, gå till Inställningar => Snabb inmatning.
De olika alternativen i instrumentpanelen Snabbinmatning

- Klicka på "Ny snabbinmatning."
- Ange ett namn för den snabba inmatningen.
- Klicka på lönekoderna och timkoderna du vill ha med.
1. Klicka på Anställd filter
2. Fyll i avdelning och tjänst
3. Tryck spara
Dessa alternativ förklaras nedan.
Lägga in snabb inmatning

Det sista steget låter dig fylla i den snabba inmatningen med de specifika värdena.
1. Klicka på tablet du just skapade
2. Lägg till värdena för varje anställd
3. Klicka på "Spara och stäng"
Komponenterna kommer omedelbart att sparas och synas på det interaktiva lönebeskedet för alla relevanta anställda.
Om du har klickat på spara och ändå vill radera en post måste detta göras manuellt på medarbetarnivå. Den snabba inmatningen är endast avsedd för inmatning av rörliga lönedelar. Om lönekörningen har genomförts kommer mallen inte längre att fyllas med poster. Det kommer att vara tomt.
Vänligen notera! Om ett kommatecken skrivs in som tecken kommer det inte att visas. Endast punkter stöds som tecken.
Filtrera inom snabbinmatning
Om du håller muspekaren över kolumnen "Nummer" eller "Namn" ser du en pil för att sortera kolumnen. Detta tillåter alfabetisk eller numerisk sortering:
Kolumnerna kan också dras för att skapa din egen ordning. Tyvärr kommer denna beställning inte att sparas; efter stängning och återöppning kommer kolumnerna återigen att sorteras från lägsta till högsta.
Ändra snabb inmatning

Om du vill ändra en befintlig snabbinmatning kan du här markera de komponenter du vill se och fylla i för den befintliga snabbinmatningen. Det kan vara både timdelar och lönedelar.
Denna översikt hittar du via lönehantering -> Snabb inmatning. Om du klickar på kuggarna ser du detta popup-fönster.
Ny snabb input: löne- och timkomponenter
- Ange ett namn för den snabba inmatningen.
- Markera "Ange dagar" om du vill ha med dagarna i snabbinmatningen.
- Välj de tim- och lönekomponenter som du vill använda för den snabba inmatningen.
- Klicka på "Anställd filter" om du vill lägga till ett anställd filter.
Ny snabb input: Anställd filter

- Här kan du lägga till ett filter för de anställda som denna snabba input gäller. Du kan filtrera efter medarbetarens avdelning, kostnadsställe, chef, kontraktstyp, funktion, tjänst (aktiv eller avslutad) och schema/inget schema.
- När allt är korrekt klickar du på Spara.
Snabb inmatning: visning av poster igen
För att kunna se snabbinmatningarna från tidigare perioder måste du först nollställa perioden (1) och sedan klicka på Snabbinmatningen. Där kan du sätta upp ett filter (2) så att du även kan se de anställda som avslutat tjänsten (3) under dessa perioder.
Kommentarer