Kontakter Informationstyper

Introduktion

Tidigare var det möjligt i Visma Nmbrs att endast sätta upp en miljöägare. Det var i princip den person som ansökte om (eller hade begärt) den fria provperioden och tecknar kontrakt med Visma Nmbrs. I många fall visade det sig att denna juridiska ägare inte var den som faktiskt hanterar applikationen.

Eftersom endast miljöägaren hade tillgång till 'Mitt konto', missade applikationshanteraren vissa funktioner som han/hon var tvungen att kontakta den juridiska ägaren för.
Miljöägaren var även kontaktpunkten för Visma Nmbrs för alla viktiga rapporter, men i många fall agerade den juridiska ägaren mer i bakgrunden och sköter i princip inte de operativa uppgifterna i själva applikationen.

För att ändra den juridiska ägaren, se följande artikel:

Byt juridisk ägare

Utifrån detta beslutade vi att göra en uppdelning mellan de olika kontaktpersonerna.

Ämnen i denna artikel

1. Hur det fungerar

Inom Visma Nmbrs är det möjligt att ställa in flera 'Kontakttyper'. Det finns två möjliga ägare som kan definieras som; applikationshanteraren och den juridiska ägaren.

Den nuvarande miljöägaren är nu till en början både applikationsansvarig och juridisk ägare. Han/hon kan utse någon annan som applikationsansvarig i "Mitt konto", eftersom detta inte behöver vara samma person.

contact.png

Dessutom kan några andra nya kontakter läggas till:
• Dataskyddsombud (DPO)
• Ekonomisk kontakt
• Supportkontakt
• Säljkontakt
• Teknisk administratör

Alla sju kontakttyper har tillgång till "Mitt konto", varvid en person kan utses för var och en av de nämnda typerna och en inloggning kan kopplas till den. Beroende på kontakttyp kommer den personen att ha vissa rättigheter inom systemet.

2. Rättigheter per kontaktperson

Olika rättigheter gäller för varje typ av kontaktperson. Dessa är fördefinierade och kan inte ändras via mallens användare -> instrumentpanelredigeraren.

Administratör

  Functional Owner Legal Owner Data Protection Officer Financial contact Support contact Sales contact Technical contact
E-mail settings Write Write Read No access Read Read Write
Security settings Write Write Read No access No access No access Write
Theme settings Write Write Read No access Read Read Read
Website settings Write Write Read No access Read Read Read
Contact persons Write Write Read Read Read Read Read
My invoice overview  No access Write No access Write No access No access No access
Information Write Write Read Read Read Read Read
My subscription Read Write No access Read No access No access No access
Zendesk settings Write Write Read No access Read Read Write

 

Företag

  Functional Owner Legal Owner Data Protection Officer Financial contact Support contact Sales contact Technical contact
E-mail settings Write Write Read No access Read Read Write
Security settings Write Write Read No access No access No access Write
Theme settings Write Write Read No access Read Read Read
Contact persons Write Write Read Read Read Read Read
My invoice overview  No acces Write No acces Write No acces No acces No acces
Information Write Write Read Read Read Read Read
My subscription Read Write No access Read No access No access No access
Zendesk settings Write Write Read No access Read Read Write

 

 
 

3. Lägg till kontaktmall

Innan du kan släppa en kontaktinloggning måste den här mallen först läggas till på den högsta nivån hos mallens användare. Klicka på "Nya mallanvändare":
Screenshot_12.png
Efter att ha sparat finns en ny regel synlig mellan de andra mallarna. Klicka på "Dashboard Editor" för att justera rättigheterna:
Contact_Persons_3.4.png 
 
Från början är rättigheterna vid 'ingen', klicka på 'skriv' för att ge kontaktpersonen rättigheter.
Contact_Persons_3.5.png

Observera!
Det är inte möjligt att ändra rättigheterna per specifik mall.
 
 

4. Lägg till kontakter eller justera dem

Efter att ha lagt till mallen kan du skapa "kontaktinloggningar".
Gå till Mitt konto':
mceclip0.png
Klicka på "Kontaktinformation" i faktureringsmenyn:
Screenshot_13.png
 
I raden för en av kontaktpersonstyperna klickar du på pennan för att ställa in en ny kontaktinloggning eller redigera en befintlig kontakt.
Du kan välja ett befintligt konto eller trycka på "Lägg till nytt":
Screenshot_14.png
 
Ange uppgifterna om denna kontaktperson och välj längst ner vilken mall du vill ge denna person.
 
Observera!
Med en Revisorinloggning ger du denna person tillgång till hela miljön inklusive lönefunktioner. Med en kontaktinloggning kommer denna person endast att ha tillgång till "Mitt konto" och rättigheterna är begränsade enligt matrisen ovan.

När du har slutfört allt klickar du på "Spara". Ett aktiveringsmail kommer att skickas till denna e-postadress.

Screenshot_15.png
 
Efter att du har sparat kommer en orange triangel initialt att visas, vilket indikerar att kontot ännu inte har aktiverats. I samma ögonblick som personen aktiverar sin inloggning försvinner denna triangel.
Screenshot_16.png
 
  

Kommentarer

Kunskapsportal

updates

Nyheter / uppdateringar

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna och uppdateringarna från Nmbrs.

Communities

Sociala medier

Håll dig uppdaterad om Visma Nmbrs senaste nyheter genom att följa oss på sociala medier och läsa vår blogg.

satisfaction

E-Learning

Vill du veta mer om Visma Nmbrs?

Our E-learning offers.

Läs mer...