Denna artikel förklarar hur du ställer in integrationen med Fortnox. Följande ämnen kommer diskuteras:
-
Bokföringsunderlag kan inte skickas när företaget är markerat som testföretag eller om koncernen är blockerad.
- Det går inte att skicka kostnadsställen och kostnadsenheter.
Fortnox autorisering
Kontrollera användarmallarna i Nmbrs
Ställ in inställningarna för Fortnox till “Skrivrättigheter” i användarmallen. Här kan du läsa mer om hur du justerar användarmallar.
Skapa ett konto for Fortnox i Nmbrs
För att ställa in integrationen går du till Fortnox inställningarna på masternivå. Du hittar dessa under “Integrationer”.
- Inställningar -> Integrationer -> Fortnox
- Klicka på "+" för att lägga till en integration.
- Välj det företag ni vill integrera.
-
(Valfritt) Fyll i Format BAS: Definiera formatet av BAS-värdet. Kontona inom denna intervall kommer INTE att bokas på kostnadsställe/kostnadsenhet. Använd [09], inledande siffror och bokstäver som är möjliga är te.x. [0-3][0-9][0-9][0-9]
-Format PNL: Definiera formatet av PNL-värdet. Kontona inom denna intervall kommer att bokas på kostnadsställe/kostnadsenhet. Använd [09], inledande siffror och bokstäver som är möjliga är te.x. [4-9][0-9][0-9][0-9].
- Tryck på den gröna knappen "mappa"
6. När ni lagt till det nya företaget ser ni det längst ner i listan med en grå ikon (se ovan bild). Tryck på den gråa ikonen för att autorisera företaget. Ni kommer då att slussas vidare till Fortnox hemsida där ni behöver logga in och godkänna att Nmbrs tar del av Bokföring och Företagsinformation, detta för att Nmbrs ska veta vilket företag som underlagen ska skickas till (se bilder nedan).
Observera: Den gamla autoriseringen stöds fortfarande av Nmbrs. Vill ni däremot lägga till ett nytt företag behöver ni följa stegen ovan.
Skicka till Fortnox
Skicka bokföringsunderlaget
Om integrationen är fullständigt uppsatt kan journalposterna exporteras på företagsnivå. Se mer information i den här artikeln.
När bokföringsunderlagen har skickats till Fortnox blir loggan grön och raden grå. Klicka på ikonen för att skicka journalposterna.
Vanliga fel
"Invalid refresh token" - Vid detta felmeddelande behöver ni autentisera företaget på nytt enligt stegen ovan. Tänk på att radera underlagen som fått felmeddelandet innan ni autentiserar på nytt.
Om det inte fungerar att autentisera på nytt kika på stegen nedan:
1. Kontrollera att er användare har rättigheter att autentisera och skicka bokföringsunderlag.
2. Kontrollera att företaget har ett konto på fortnox
3. Kontrollera att uppgifterna i fortnox överensstämmer med uppgifterna i Nmbrs.
Kommentarer