API Användarmall

Introduktion

Det finns API-mallar för att begränsa åtkomsträttigheterna till vissa API-anrop. Dessa mallar kan justeras av administratörsanvändaren via instrumentpanelen "mallanvändare" på inställningsnivå. Med dessa mallar kan en API-användare bara ha tillgång till ett visst antal samtal som klienten vill ha. Administratörsanvändaren är ansvarig för att hantera åtkomsträttigheterna till dessa API-anrop. Integreringspartnern ansvarar för kommunikationen med klienten angående begränsningen av API-anrop. Fördelen med API-mallen är att alla mallar kan anpassas. Vi rekommenderar starkt att du namnger varje mall efter integration eller klient och att skapa en ny mall för varje integration för att hålla reda på dessa mallar.

Krav

För att skapa API-mallar krävs en revisorsinloggning. Denna revisorsinloggning bör ha skrivåtkomst till översikten "mallanvändare".

 

Vad är funktionen av en API mall?


API-mallarna (från revisor och företagsnivå) aktiveras i förväg med fullständiga rättigheter. Det betyder att administratörsanvändaren bör begränsa rättigheterna om de eller deras klient vill att API-användaren ska ha anpassade rättigheter. API-anropen kan begränsas till anställdas tjänster, företagstjänster och koncernstjänster. Administratörsanvändaren kan begränsa API-anropen genom att göra den aktiv eller inaktiv, se skärmdump nedan. Efter att ha gjort API-anropet aktivt eller inaktivt är det omedelbart applicerbart på användarkontona med motsvarande mall.


När API-anropet är inaktivt får du felkoden: "1002 obehörig åtkomst" Detta betyder att du inte har tillräckligt med åtkomsträttigheter för API-anropet. Revisoradministratören bör granska och avgöra om du kan ha fler åtkomsträttigheter.

Integration scenarios

Oavsett vilken typ av integration du bygger måste du ta några beslut innan du integrerar med Nmbrs. Nmbrs är ett lönesystem som har sin egen struktur och logik bakom sig. Se till att du förstår de olika nivåerna och att du vet att det finns några integrationsscenarier med relevanta API-anrop. Se den här sidan för mer information om integrationsscenarier!

 

Kommentarer

Kunskapsportal

updates

Nyheter / uppdateringar

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna och uppdateringarna från Nmbrs.

Communities

Sociala medier

Håll dig uppdaterad om Visma Nmbrs senaste nyheter genom att följa oss på sociala medier och läsa vår blogg.

satisfaction

E-Learning

Vill du veta mer om Visma Nmbrs?

Our E-learning offers.

Läs mer...