Den här artikeln visar hur du kan ställa in ett attestflöde. Detta gör att anställda (med anställdlogin) kan skicka in avvikelseformulär.
Skapa attestflödesmodell på masternivå
För att använda anställdas avvikelseformulär måste först en attestflödesmodell skapas på masternivå. Modellen kan skapas under "Inställningar" → "Globala inställningar" → "Attestflödesmodell". Bilden nedan visar var du hittar dessa inställningar:
Efter det kommer du att se en standardmodell med namnet "Avvikelseformulär modell (Default)". I denna modell är allt uppställt och inställningarna kan justeras som du vill (se nästa avsnitt för mer information). Det är också möjligt att skapa en helt ny modell. För att göra detta, klicka på "Lägg till ny attestflödesmodell" (se bilden nedan):
Här behöver du bara välja ett namn på modellen. Klicka sedan på "Spara". När den här nya modellen har skapats, under fliken "Inställningar", kan du justera bedömningskedjan och lägga till eller ta bort attestobjekt.
Attestflödesmodell intställningar
Under fliken "Inställningar" kan du välja den modell du vill ändra:
Anställda avvikelseformulär (attestflöde)
I den övre delen av modellen kan du ställa in attestflödet för anställdas avvikelseformulär. Varje avvikelseförfrågan som lämnas in av en anställd kommer att synas i attestflödet. Bilden nedan visar ett exempel på ett attestflöde för en anställds avvikelseformulär, som är uppdelat i fyra olika steg:
Detta exempel visar följande:
Steg 1: Anställd begär en ändring med hjälp av ett avvikelseformulär.
Steg 2: Managern får formuläret. I det här fallet är det avdelningsmanagern. Om medarbetaren inte har någon avdelningmanager kommer blanketten att tas emot av medarbetarens manager. Om medarbetaren inte har en direkt manager, hamnar formuläret i inkorgen "Ej tilldelade förfrågningar".
Steg 3: Om managern godkänner formuläret går formuläret till en specifik användare (med en företagslogin). Den specifika användaren kan ställas in på företagsnivå. Om ingen specifik användare är inställd på företagsnivå går formuläret till den företagslogin som är aktiv på företaget.
Steg 4: När den specifika användaren har godkänt formuläret går formuläret till administratören. Här kan en specifik användare återigen ställas in, eller så går formuläret till en administratörsinloggning.
Det är möjligt att ta bort en användare från denna kedja. För att göra detta, klicka på relevant block och ta bort bocken. Självklart måste det alltid finnas en användare (manager, kund eller administratör) aktiv för att kunna godkänna medarbetarens avvikelseformulär. Därefter hoppas detta steg i attestflödet över. Bilden nedan visar vilken bock som måste tas bort.
Det är också möjligt att byta användare i flödet. Du kanske till exempel vill ha medarbetarens manager överst, följt av avdelningsmanagern (som visas på bilden nedan). För att göra detta, klicka på den användare du vill flytta och dra dem uppåt eller nedåt.
Anställda avvikelseformulär
Förutom attestflödet kan du även välja blanketter här. För att göra detta, välj "Välj attestobjekt":
Därefter kan du lägga till eller ta bort formulär från modellen genom att bocka eller avmarkera dem:
Lägga till ett attestflöde för avvikelseformulär av anställda:
I modellerna för medarbetarformulären erbjuder vi möjligheten att skapa flera attestflöden. Detta gör att du kan låta vissa attestobjekt hanteras via ett specifikt attestflöde.
1. Välj den attestflödesmodell du vill använda.
2. Lägg till ett nytt attestflöde.
3. Justera flödet som du vill genom att klicka på blocket.
4. Välj de attestobjekt du vill använda med detta attestflöde.
Vänligen notera!
Det går inte att välja samma attestobjekt för flera attestflöden. Om ett specifikt objekt tilldelas ett flöde och sedan väljs för ett annat flöde, kommer attestobjektet att flyttas från flödet där det först ingick till det andra valda flödet.
Observera!
För attestobjekten 'Kontakt' och 'Kontrakt' kan manager ställas in som slutgiltigt godkännande. Kort sagt, om attestflödet är korrekt konfigurerat (avaktivera företagsgodkännanden), kan managern godkänna och implementera dessa formulär.
Konfigurera attestflödesmodellen på företagsnivå
Du kan välja en attestflödesmodell på företagsnivå. Genom att göra det anger du att inställningarna i denna modell gäller för detta företag. Gör detta på företagsnivå under "HR-inställningar" → "Attestflöde". Välj sedan "Ändra attestflödesmodell" där du kan välja den modell du vill använda. Detta illustreras i bilden nedan:
Du kan också ställa in specifika användare på företagsnivå. För att göra detta, klicka på relevant block och välj användaren från rullgardinsmenyn:
Ställ in en lönemodell för anställdas utlägg
Om du har angett i avvikelseformulären för anställda eller företag att utläggsblanketten finns tillgänglig kan du välja en lönemodell på företagsnivå där lönearterna finns listade. Arbetstagaren eller arbetsgivaren kan sedan välja bland dessa i utläggsblanketten. Bilden nedan visar hur lönemodell för utlägg används.
Om du vill skapa din egen lönemodell för avvikelseformulär, läs artikeln nedan om att skapa lönemodeller:
Kommentarer