Bearbeta ett mutationsformulär

När en mutationsblankett skickas in kommer den att gå genom bedömningskedjan. Hur bedömningskedjan ser ut och hur den kan sättas upp förklaras i följande artiklar:


Så snart ett mutationsformulär går till nästa användare i bedömningskedjan är formuläret tillgängligt för den här användaren i översikten "Godkänn mutationsformulär":


mutationform.png

  1. Här kan du välja blanketter med status: 'Godkänn', 'Förbättra' och 'Stängd'.
  2. Här kan du filtrera formulär efter de användare de är tilldelade: 'Alla', 'Du', 'Ej tilldelade' och 'Övriga'.
    Om du väljer statusen "Förbättra" eller "Stängd", kommer "Alla" automatiskt att vara det enda alternativet.
  3. I det här fältet kan du välja en typ av formulär. Använd krysset för att ta bort en viss typ av formulär från din sökning.
    Om du vill lägga till en formulärtyp, använd musen för att klicka i fältet. Alla återstående alternativ visas. Du kan välja dem med musen eller så kan du börja skriva för att begränsa listan med alternativ.
  4. Genom att klicka här kan du rensa hela filterfältet. "Visa alla" låter dig välja alla möjliga typer av formulär igen.
  5. När du har ställt in filtret enligt dina preferenser klickar du på "Sök" för att visa listan över hittade resultat.

 

Nedan finns en rörlig bild som kort visar hur man använder filtren. Öppna denna GIF i en ny webbläsarflik (högerklicka --> Öppna bild på ny flik) för att se det här klippet i större storlek:
Mutation_Forms_Approver.gif

 

Tilldela ett mutationsformulär

Det är möjligt att tilldela en blankett till dig själv. Ställ in filtret på 'Tilldelad till andra', välj en specifik typ av formulär om så önskas och klicka på sök. Klicka sedan på formuläret du vill tilldela dig själv och klicka på "Tilldela mig":

26.png

Om revisorn har lagts till i bedömningskedjan kan du tilldela en blankett till någon annan. Klicka på "Tilldela om" och välj den klientinloggning som du vill tilldela detta formulär, klicka sedan på "Tilldela om":

54.png

Om formuläret är på klientnivå kan du välja bland alla klientinloggningar som har rättigheter till denna dashlet. Om formuläret är på revisorsnivå visas alla revisorer här med dessa rättigheter.

Godkänna, avvisa och återkomma för förbättring

När ett mutationsformulär har skickats kan det godkännas, avvisas eller returneras för förbättring av nästa användare i bedömningskedjan. Bilden nedan visar ett inskickat formulär, och alternativen förklaras under bilden:

27.png

  1. Avvisa: om ett formulär avvisas kommer formuläret omedelbart att hamna i rutan "Stängda" formulär. Uppgifterna i formuläret kommer inte att implementeras i applikationen och formuläret kan inte återanvändas.
  2. Begäran om förbättring: du kan bli tillfrågad om förbättring när något saknas eller är felaktigt i formuläret. En kommentar kan läggas längst ner i formuläret för att förtydliga vad som behöver förbättras. Formuläret kommer att gå tillbaka till användaren som skickade in det.
  3. Godkänner: när formuläret har godkänts kommer formuläret att gå till nästa användare i bedömningskedjan. Om användaren är den sista i bedömningskedjan kommer uppgifterna som anges i formuläret att läggas in i systemet.

 

Obs: Det är bara den anställdes som kommer att få ett meddelande (via e-post) när ett mutationsformulär har godkänts, avvisats eller returnerats för förbättring. De andra användarna i bedömningskedjan kommer inte att få något e-postmeddelande.

Så snart du tar bort en anställds inloggning kommer de öppna formulären kopplade till anställds inloggning att tas bort.

Video's

Kommentarer

Kunskapsportal

updates

Nyheter / uppdateringar

Håll dig uppdaterad med de senaste nyheterna och uppdateringarna från Nmbrs.

Communities

Sociala medier

Håll dig uppdaterad om Visma Nmbrs senaste nyheter genom att följa oss på sociala medier och läsa vår blogg.

satisfaction

E-Learning

Vill du veta mer om Visma Nmbrs?

Our E-learning offers.

Läs mer...