För extra skydd av din miljö och dina användare kan du ställa in en tvåfaktorsautentisering. Efter att användaren är inloggad med sin e-postadress och lösenord eller OpenID och eventuellt har valt en användare från listan kommer en kod att begäras. Den här koden genereras av en Authenticator-app eller kan vara en pinkod.
Den här sidan visar hur du ställer in detta.
Observera: Allt du ställer in här gäller för alla valda användartyper.
Du kan bara aktivera alternativet Tvåfaktorsautentisering om du är kontoägare för din domän/miljö.
Förutom Google Authenticator-appen är den här funktionen även tillgänglig för andra autentiseringsappar som Microsoft och Lastpass.
Åtgärder för kontoägaren
Gå till "Mitt konto" högst upp på skärmen.
Öppna "Säkerhetsinställningar"
Klicka på den typ av användare som du vill aktivera tvåfaktorsautentisering för och gör ett val från rullgardinsmenyn. Detta kommer sedan att aktiveras för alla användare.
Observera: Om du aktiverar detta för din egen användartyp måste du ställa in detta direkt när du loggar in för första gången.
Åtgärder för slutanvändaren med alternativet "pinkod":
När slutanvändaren, för vilken pinkoden har aktiverats, loggar in och väljer sitt användarkonto, behöver han välja en pinkod. Användaren kan nu ange sin pinkod två gånger. Därefter kan han logga in.
På den personliga profilsidan kan pinkoden ändras via 'Användarprofil-> Profil -> Ändra pinkod', se bild nedan.
Åtgärder för slutanvändaren när du använder "Authenticator-appen":
När slutanvändaren, för vilken tvåfaktorsautentisering har aktiverats, loggar in och väljer sitt användarkonto, kommer han att se följande skärmar. Användaren kan själv länka sin Authenticator-app. Därefter kan han logga in.
Vänligen observera:
Det är också möjligt att använda andra autentiseringsappar som Microsoft eller Lastpass.
Om den berörda e-postadressen har flera inloggningar såsom en anställd och en chefsinloggning är det viktigt att inte ha en identisk beskrivning av kontot (Förnamn och Efternamn). Annars kan kontona eventuellt slås samman, vilket gör att det inte går att logga in med flera profiler. För att lösa detta problem kan ordet "manager" inkluderas med efternamnet på chefsinloggningen, till exempel.
Återställ Authenticator-appen
Om en användare inte längre har tillgång till Authenticator-appen kan en "återställning" göras vid inloggningen som den är inställd för. Användaren kan sedan göra länken igen mellan appen och dess användare.
För detta, klicka på telefonikonen bredvid användaren.
Kommentarer