Om ingen HR-avisering har genererats och skickats kan det finnas flera orsaker. De vanligaste orsakerna diskuteras nedan:
- Du arbetar i sandbox
- Koncernen och/eller företaget är dolt
- Det är ett testföretag
- HR-aviseringen skapas innan företagets start eller efter avslutad period
- Den anställda är ur tjänst
- Kontraktet är inte aktivt
1. Du arbetar i Sandbox
Anledning:När du arbetar i sandbox kan inga HR-aviseringar skickas. Detta är en testmiljö och skickar därför inte ut aviseringar, lönedeklarationer, pensionsexporter eller journalanteckningar. Se artikeln nedan för mer information om Sandbox.
Identifiera orsaken
När du ser "Sandbox" i det övre vänstra hörnet av din Nmbrs-miljö och ser din webbadress (namnmiljö)-sandbox, vet du att du arbetar i sandbox.
När du ser "Sandbox" i det övre vänstra hörnet av din Nmbrs-miljö och ser din webbadress (namnmiljö)-sandbox, vet du att du arbetar i sandbox.
Lösning
Det går inte att skapa en HR-avisering från företaget när man arbetar i sandbox. Om du inte vill arbeta i sandbox, stäng miljön/sidan; din verkliga miljö är fortfarande öppen. Om inte, öppna den igen på vanligt sätt och skicka HR-aviseringen igen.
Det går inte att skapa en HR-avisering från företaget när man arbetar i sandbox. Om du inte vill arbeta i sandbox, stäng miljön/sidan; din verkliga miljö är fortfarande öppen. Om inte, öppna den igen på vanligt sätt och skicka HR-aviseringen igen.
2. Koncernen och/eller företaget är dolt
Anledning:När koncerner och/eller företag är gömda skickas inga HR-aviseringar.
Identifiera problemet
När koncerner och/eller företag är dolda kan de endast hittas under "Hantera" på fliken "Inställningar".
Lösning
Det går inte att skapa en HR-avisering från företaget. Om koncernerna och/eller företagen inte ska vara dolda kan de göras synliga igen så att HR-aviseringar åter kan skickas och tas emot.
Se artikeln ovan för att lära dig hur detta går till.
Se artikeln ovan för att lära dig hur detta går till.
3. Det är ett testföretag
Anledning:Om "Testoperation" är bockad kan inga HR-aviseringar skickas. Detta är användbart främst när du gör en testkörning av nya kunder under innevarande år.
Identifiera orsaken
Gå till "Företagsinställningar" på företagsnivå och se om "Testa företag" är ikryssad.
Gå till "Företagsinställningar" på företagsnivå och se om "Testa företag" är ikryssad.
Lösning
Om du inte vill ha företaget i systemet som ett testföretag, se till att bocken inte är aktiverad.
Om du inte vill ha företaget i systemet som ett testföretag, se till att bocken inte är aktiverad.
4. HR-aviseringen skapas innan företagets start eller efter avslutad period
Anledning:Inga automatiska HR-aviseringar (kontraktsslut, tjänsteslut, årsdagar, födelsedagar, frånvarotider, provperiod) skickas före startperioden eller efter slutperioden för ett företag.
Se artikeln nedan för mer information:
Identifiera problemet
Under "Löneinställningar" på företagsnivå, gå till "Företagsinställningar" för att se om företaget fortfarande var aktivt det datum då anmälan skapades.
Under "Löneinställningar" på företagsnivå, gå till "Företagsinställningar" för att se om företaget fortfarande var aktivt det datum då anmälan skapades.
Lösning
Det är inte möjligt att skapa en HR-avisering före startperioden eller efter slutperioden för företaget.
Det är inte möjligt att skapa en HR-avisering före startperioden eller efter slutperioden för företaget.
5.Den anställda är ur tjänst
Anledning:När en anställd inte är i tjänst skickas inga ytterligare HR-aviseringar utöver åtgärdspunkter. Detta gäller både före och efter anställningsavtalet. Till exempel, om ett meddelande måste skickas 60 dagar i förväg men den anställde ännu inte har börjat tjänsten, kommer detta meddelande inte att skickas. Åtgärdspunkter skickas alltid ut i detta läge oavsett anställningsavtal.
Identifiera problemet
Gå till relevant(a) anställd(a) som inte fått något meddelande och ta reda på om de är i tjänst. Jämför datumet då anmälan ska skapas med den period under vilken den anställde är i tjänst.
Med hjälp av filteralternativet (se bild nedan) är det enkelt att ta reda på vilka anställda som inte är i tjänst.
Med hjälp av filteralternativet (se bild nedan) är det enkelt att ta reda på vilka anställda som inte är i tjänst.
Du kan också gå till instrumentpanelen "Anställningsavtal", där du hittar det exakta "Slutdatumet för tjänsten".
Lösning
Det går inte att skapa en HR-avisering från företaget om en anställd inte är i tjänst - förutom åtgärdspunkterna. Dessa måste raderas manuellt. Mer information om att säga upp ett företag:
6. Kontraktet är inte aktivt
Anledning:När du skapar en anmälan för ett kontrakt ser systemet endast på den anställdes aktiva kontrakt:
Identifiera problemet
Gå till berörda medarbetare som inte har fått någon avisering och ta reda på om de har ett aktivt kontrakt. Jämför datumet då anmälan ska skapas med den period under vilken kontraktet är aktivt.
Gå till berörda medarbetare som inte har fått någon avisering och ta reda på om de har ett aktivt kontrakt. Jämför datumet då anmälan ska skapas med den period under vilken kontraktet är aktivt.
Lösning
Förutom åtgärdspunkter är det inte möjligt att skapa en HR-avisering från företaget om en anställds kontrakt är inaktivt. Dessa måste raderas manuellt. Mer information om att säga upp ett företag:
Kommentarer