När du schemalägger åtgärden för att skapa arbetsgivardeklarationen måste du tänka på hur många dagar som ska gå innan denna åtgärd sker. Det beror på att en arbetsgivardeklaration ska skapas innan en ny period börjar.
När arbetsgivardeklarationen för period 2 ska skapas enligt schemat, men arbetsgivardeklarationen för period 1 ännu inte har skapats, stannar workflowet. Detta kan inträffa när du gör en åtgärd beroende av en tidigare åtgärd (körlåset, i det här fallet). På den här sidan finns ett exempel där detta kan resultera i fel, och du kan se olika inställningar för löneworkflowet tillsammans med deras för- och nackdelar.
Exempel:
Arbetsgivardeklarationen skapas 30 dagar efter körlåset. På grund av omständigheterna (till exempel på grund av retroaktiv behandling) genomfördes lönekörningen först den 6:e i månaden. Så enligt planeringen skulle arbetsgivardeklarationen skapas 30 dagar efter den 6:e. Men nästa period har redan börjat, vilket innebär att workflowet avbryts.
Det finns två möjliga inställningar för att åtgärda denna situation. Inställningarna nedan är exempel. I ditt workflow ska du alltid tänka på returdatum för arbetsgivardeklarationen och antalet dagar i månaden. För februari månad kan du inte skapa arbetsgivardeklarationen 30 dagar efter periodens början annars kan det leda till problem. Det är också skillnad på ett automatiskt och ett manuellt workflow. Manuellt kan du inte skapa en ny arbetsgivardeklaration när den tidigare ännu inte har skapats.
Kommentarer